hej världen

Igar var jag pa Opera Bastille och sag Kurt Weill à New york, efter det drack vi vin. Jag drack den franska versionen av glögg, vin chaud, det smakar nästan lika gott som den svenska glöggen.
Idag, en mycket speciell dag, var jag pa middag hos min serb-italienska kära vän, vi firade hennes St Nikola dag, det firas med massvis med deliciös mat. Detta är en ortodox-serbisk tradition, att fira sitt helgon är för manga minst lika viktigt och "stort" som att fira jul.
Vi genomgick en del riter, bland annat fick jag snurra och pussa ett heligt bröd, detta bröd tog 6 timmar för Milica att baka. Helt otroligt vad gott det var (fick med mig en doggy bag) Jag älskar min lilla mangkulturella vänkrets, man far uppleva sa fina traditioner. Traditioner, i c k e   a t t   f ö r g l ö m m a. Pa onsdag bjuder jag hem pa svenskt mini-julbord och i kväll bjuder jag hem pa adventsfika!
Det har börjat snöa väldigt mycket, fint pa morgonen/natten bedrövligt pa dagen, allt smälter bort och det känns som om man lika gärna kan simma till metron. Himla fint, men för gudskull, lat mig flyga hem till jul.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0